Sunday 10 August 2014

Melbourne and the Street (Part II)

Auucak!!wah dah berbulan tak datang blog sendiri.hehehe..salam Syawal semua.tak terlambat nak ucapkan Selamat Hari Raya..dan Kosong Kosong..biasalah Cik Nun agak busy  dua tiga menjak ni.nak karang pun ada sifat M.jom sambung cerita yang lepas agenda salah masuk kedai perut pun gelora so waktu pun dah 11am pergi lah Restoran Nelayan.Lepas dah kenyang Cik Nun terus jalan sampai lah jumpa Flinders Street Station tak sampai 5 minit pun.sebenar Cik Nun pun tak ada rancangan sangat pun.ingat nak abiskan pusing Bandar Melbourne ni ja lah.masa nak lintas jalan nampak Free City Circle Tram.tapi masih teragak-agak.risau lah juga kang salah naik tram.masa nak naik tram tu Cik Nun pun soal satu perempuan.City Circle tram?dia masuk buat muka ketat.Cik Nun cakap dengan tiang ke?dalam hati terfikir lah juga sama ada Cik Nun cakap english dia tak faham atau dia ni sombong!selamat lah ada sorang chinese guy yang kata “ya ya ya City Circle tram come come”.

picture nih pinjam pak cik Google punya yer..nih lah City Circle tram tu

bila masuk ja duduk menghadap perempuan tu.Cik Nun lihat ja dia tu.Rupanya dia bukan orang ausie sebab cakap macam orang jerman ja.patut lah dia macam selengeee ja tadi.oopppss terlebih sudah.dalam free tram ni kita orang pusing lah lihat sekeliling.Tetiba bunyi orang mengeruh.lihat sebelah baik punya ayah Cik Nun tengah tidur.hehe.Penat gamaknya.Semalaman tak tidur. Cik Nun pun tak tahu nak berhenti dekat mana.Nak kata tak ada maps tipu lah kan.peta tu Cik Nun sumbat dalam beg buat ikan perkasam.tak usik langsung.haha.Pengembara semua..sila jangan buat macam perangai Cik Nun ya.Sesat tak pasal!Last ajak ayah turun ja dari tram tu.Jalan memang sesak dengan manusia.siapa jiwa seni?silalah terbang datang Melbourne ni.Sepanjang jalan ada ja orang buat show.

Cik Nun agak teruja lihat mamat tiga orang ni.macam pelik.lama juga Cik Nun lihat.nak tahu orang betul ke or patung.
Jarang nak jumpa dekat Malaysia seni piring hitam dah kan?

sepanjang jalan ada ja tembok mesti ada ja hasil seni dekat Melben nih..

Cik Nun ajak ayah turun pun memang kena dengan tempat sebab jalan yang Cik Nun masuk tu syurga lelaki atau mat riders sekalian.sepanjang jalan ni ada kedai motor besar-besar.Sejam gak lah abiskan masa dekat sini.tambah pula ayah Cik Nun suka motor besar-besar ni semua.Cik Nun pun layan.tapi sorry..tak tahu apa nama jalan ni


Kenalkan my Daddy cool..hehehe

Selepas puas layan kita orang pun kembali ke Victoria market semula.kedai semua dah buka. pusing-pusing cuci mata.hati-hati taw dekat sini banyak sangat barang kulit contohnya macam jacket.tapi tak di tulis kulit apa.so pada yang akan datang ringan-ringan lah mulut bertanya.Ayah Cik Nun nyaris-nyaris  nak pegang jacket kulit tetiba penjual tu kata don’t touch that pig skin.perh..selamat tak pegang.dekat sini Cik Nun tak snap picture sangat pun sebab  sibuk window shopping.Beli tak pun..haha.tapi barang dekat sini murah lah juga.Cik Nun beli Fridge Magnet dekat area sini ja.dekat sini ramai juga yang tahu cakap melayu.

kulit kanggaroo yang ayah Cik Nun pegang tu lembut sangat!!

balik hotel tidur dalam sejam.serius agak penat.mungkin sebab tak tidur semalam.bila bangun lihat jam baru pukul 4 tapi macam dah dekat pukul 7. Serius Cik Nun suka sangat waktu malam di Melbourne ni.Macam-macam show di tepi jalan!

Ni lah dia Flinders Street Station ketika malam.di sebab kan Cik nun bukan lah jiwa snap picture so gambar pun boleh belacan pun boleh..hehe

dekat kawasan sekitar ni ada kuda ala-ala diraja..rasa macam ada dekat dalam istana pulak..
dari Federation Square boleh kelihatan Menara(spire)di Victoria Art Centre

okeh ni lah hari pertama Cik Nun di Melbourne.habis pun entri hari pertama.tunggu hari kedua pulak yer.doakan sifat M Cik Nun hilang..InsyaAllah..bye..





29 comments:

  1. wah..bestnya melbourne! teringin nak gi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Simpam niat tu..nanti ada lah rezeki jejak sana ya Sal Bee Yah ^^ InsyaAllah

      Delete
  2. Saya punya entry dah katam dah... hai cik Nun apa hal lambat bebenor ni...

    Bestnya dapat ayah yang sempoi... boleh jadi travel partner lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.. masa tak cukup..kerja padat dua tiga menjak ni..now dah kurang..boleh la spa mata sat..hehe..InyaAllah akan cuba khatam secepat mungkin..hehe..

      Alhamdulillah..ada ayah yg sporting abis...

      Delete
  3. comel je ambik gambar ayah macam2 posing haha..
    memang tggu entry ni sebab my trip just around the corner InsyaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayah jadi model untuk travel kali ni.hehe.. wah dzuchan nak ke melben ek..best taw...apy holiday yer..

      Delete
  4. Orang tiga itu tidak bergerak seperti patung, berapa jam orang 3 itu diam terus CIk Nun ? Pelik karena posisi tidak bergeraknya pada posisi tidak normal, seperti mau jatuh. Kalau saya meniru posisi orang yang paling belakang mestinya baru 5 menit saja dah jatuh. miring betul...dia. hebat lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang hebat..kerana posisi macam tu susah nak buat. Cik Nun lihat pun rasa kagum sangat.

      Delete
  5. Cik nun lama betul x update almost more than a month kan sama mcm akak lah mod nk menulis makin menurun ada ceria nk di kongsi nk start tulis tu ya ampun malas bebenor. Blk umah nampak katil je ingat nk tdo je :-)

    Ayah cik nun tu sporting morting klau akak ada ayah mcm tu mmg x hajak org lain dh heeee

    ReplyDelete
  6. rugged nye ayah ko noksss... memang sporting lah.. anyway, stori la lagi. amboi lama betol peram blog dier..

    ReplyDelete
  7. Bestnya , seronok yang terserlah nyat di raut wajah muka ayah Nun.

    Terus menulis dik!

    Such a nice place to travel. In sha Allah.

    ReplyDelete
  8. Bestnya dapat kenal negara orang

    ReplyDelete
  9. Memang sporting abis lah ayah Cik Nun! Melbourne ni memang lawa, suka tengok graffiti tu semua.

    ReplyDelete
  10. Salam. Hee sungguh seronok ke Melbourne.

    ReplyDelete
  11. bestnya jalan2 melbourne!!! teringin nak sampai sana..asik tengok gambar je..wuuu

    sori, tumpang lalu jalan2.. ;0
    menowizme.blogspot.com

    ReplyDelete
  12. salam jumaat... ohsemnya gambo2 ni..

    ReplyDelete
  13. nak demand entry baru..!!!!! Cik Nun where are youuuu

    ReplyDelete
  14. salam... blogwalking here... cantiknya melbourne! More update pls!

    ReplyDelete
  15. Waaahhh..
    X pernah tgk superbike macam tu.

    ReplyDelete
  16. Salam Perkenalan.
    Done follow you #54.
    ~ http://drshikinzainal.blogspot.com

    ReplyDelete
  17. Cik Nun.. CT datang menjenguk lagi..

    ReplyDelete
  18. singgah & follow sini...salam kenal utk tuan rumah

    ReplyDelete
  19. Salam kenal! Blongnya keren! Saya lihat bahwa Anda upload banyak foto travel. Jika Anda mau share dan download foto2 dengan gampang kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com
    Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya. Coba servis kami tanpa registrasi :)

    ReplyDelete
  20. wahh bestnya jalan2.... salam perkenalan :)

    ReplyDelete
  21. http://madey09.blogspot.com/ Asalam saya nak tumpang di blog indah bercahaya dunia pelancongan ini ya..nak follow juga tapi tak keluar ruang foloow lah tuan..nanti follow blog Etuza ya

    ReplyDelete
  22. http://madey09.blogspot.com/ Asalam saya nak tumpang di blog indah bercahaya dunia pelancongan ini ya..nak follow juga tapi tak keluar ruang foloow lah tuan..nanti follow blog Etuza ya

    ReplyDelete
  23. wah......bestnyaaa..bilalah nak sampai ni....pandai daddy cool berposing..hehehe

    ReplyDelete
  24. ASSALAMUALAIKUM SEMUA


    UMRAH PERSENDIRIAN APPL TELEGRAM

    Asalnya menggunakan whatsapp (rengkasnya UP) di wujudkan pada awal 05 jun 2014, kini keahlian melebehi 400 org. Disebabkan group UP telah melebihi bilangan 50 yang dapat di tampung melalui satu group whatApp, UP mewujudkan perantara perhubungan "telegram" yg membolehkan lebih ramai ahli UP di add dlm satu group dgn nama yang sama iaitu Umrah Persendirian. Satu group telegram boleh tampung 200 pax. Kini dah ada group 3.

    Apapun yg di gunakan tidaklah di kesahkan salkan matlamat dan tujuan tercapai. tujuan menyampaikan pengalaman individu atau kumpulan dari kalangan ahli yang telah menunaikan umrah cara persendirian ataupun UMRAH DIY kepada bakal jemaah yang bercadang menunai umrah cara ini. Di dalam kumpulan, terdapat beberapa orang yang telahpun menunaikan UMRAH cara UP sebelum group ditubuhkan dan ada ahli group yang menunaikan ibadah umrah selepas UP ini di tubuhkan.


    Perbincangan group hanya memfokoskan pada cara hendak mendapatkan visa umrah bagi bakal jemaah persendirian, penempahan tiket dan hotel, serta cara melaksanakan ibadah umrah dan lain-lain perkara berkaitan umrah. Bagaimana pun berlaku juga muatnaik perkara lain seperti hal haji semasa musim haji ini.


    UP group memang telah membantu memberi penerangan bagi bakal jemaah umrah cara persendirian dari mula sampailah kepada perlaksanaannya.

    Semangat dan keinginan yang bagitu membara di kalangan ahli terhadap UP telah membawa kepada satu perjumpaan tidak formal yang telah berlangsung pada 14 sept 2014 bertempat di Dewan Mesyuarat DBKL bersebelahan Padang Merdeka Kuala Lumpur. Kehadiran dari pelbagai daerah di Malaysia, ada dari Kelantan, Johor bahkan ada yang sanggup terbang dari Sarawak selain dari lembah Klang termasuk Seremban dan Melaka. Kebetulan juga ada tiga orang yang hadir adalah ustaz yang pernah belajar di Pakistan, Mesir dan Jordan dan tinggal di Jedah menguruskan perniagaan termasuklah menguruskan para jemaah umrah persendirian. Dalam sesi taaruf memang banyak pengalaman dari para hadirin, sebelum ini kurang terdedah kepada pengetahuan umum khasnya rakyat Malaysia yang ingin menunaikan umrah.

    Dindalam group UP terdapat juga penterjemah khutbah ke Bahasa Melayu di Masjidil Haram iaitu Ustaz Aswadi yg sering memberikankan maklumat semasa di Mekkah dan beberapa pelajar lain di Mekkah. Dua pelajar Universiti Islam Madinah dan beberapa orang petugas Meccametro (ERL ARAFAH-MINA) dimusim haji yg lepas.

    Jika pembaca di sini berhajat menyertai group telegram ters3but dgn syarat seorang berugama Islam dan berumur melebihi 18 tahun, bolehlah menghubungi dgn memberikan no telegramnya ke email, umrahsenang@gmail.com. Tuanpuan juga boleh menghubungi terus ke ID telegram saya @umrahpersendirian bagi yg arig sistem telegram.


    Tiada apa kewangan terlibat oleh itu tiada apa bayaran di kenakan oleh UP.

    Terima kasih semua pembaca dan terimakasih tuan rumah

    ReplyDelete
  25. Cik Nun.. are you theree...

    ReplyDelete